Hvad er overgangsalderen og klimakteriet?

Hvad er overgangsalderen og klimakteriet?

Hvad dækker begreberne overgangsalderen og klimakteriet egentlig over? Måske tænker du umiddelbart, at det er et tidspunkt i livet, hvor menstruationerne ophører. Måske har du også hørt, at man oplever symptomer som hede- og svedeture og søvnløshed. Der er noget om det, men det er langt mere end bare det. I dette blogindlæg kan du læse mere om hvilke symptomer, du kan opleve, samt 3 råd til hvordan du kan  bringe dine hormoner i balance i overgangsalderen og reducere dine symptomer.

Begrebet overgangsalderen & klimakteriet

Overgangsalderen forekommer oftest i 45-55-års alderen, og kan for nogle kvinder medføre gener i form af hedeture, søvnløshed, uregelmæssige cyklusser, humørsvingninger etc. Menopausen, som overgangsalderen også kaldes, er per definition et år efter sidste menstruation. Klimakteriet derimod kaldes perimenopause og står for tiden op til overgangsalderen og efter, og den kan starte allerede fra 35-års alderen.


Hvad sker der i overgangsalderen og klimakteriet?

Overgangsalderen/klimakteriet forekommer, fordi at æggestokkene stopper med at producere østrogen og progesteron, og det er en helt naturlig udvikling, at niveauerne af hormonerne daler i takt med, at vi bliver ældre. Det er de lavere koncentrationer af hormonerne som gør, at menstruationerne bliver uregelmæssige, fordi at ægløsningen ikke længere forekommer hver måned. Progesteron er det første hormon, der begynder at dale, fordi det ikke dannes, når der ikke er ægløsning. Senere begynder østrogen at falde, og det er blandt andet dykkene i østrogen som kan føre til hedeture og tegn på lavt østrogen. Efter overgangsalderen producerer æggestokkene ikke længere progesteron, men kroppen har stadig lave niveauer af østrogen, nu i formen østron i stedet for østradiol, som bor i fedtvævet.


Nogle af de symptomer, man kan opleve i klimakteriet, som skyldes lavere progesteron i forhold til østrogen, er bl.a.:

  • Uregelmæssig cyklus
  • Kraftig eller meget let menstruation
  • PMS
  • Ømme bryster
  • Ændringer i hårvækst
  • Hårtab
  • Vægtøgning
  • Migræner
  • Lav sexlyst
  • Omtågethed
  • Muskelsmerter
  • Infektioner
  • Infertilitet


Når man kommer tættere mod overgangsalderen, skifter det ofte til symptomer forårsaget af lavere østrogen som fx:

  • Svedeture
  • Nattesved
  • Depression
  • Angst
  • Humørsvingninger
  • Søvnløshed
  • Udmattelse
  • Tør hud
  • Vaginal tørhed
  • Tissetrang


3 råd til behandling af overgangsalder og klimakteriet

Her er 3 råd, som du kan lade dig inspirere af, for at bringe dine hormoner i balance i overgangsalderen og reducere dine symptomer.

1. Magnesium

et studie med brystcancer patienter viste magnesium at kunne reducere hedeture, træthed og uro, som alle er symptomer på lavt østrogen. Vælg en letoptagelig form for magnesium, som fx magnesium bisglycinat eller magnesium citrat. OBS: Det er altid en god idé at rådføre dig med din læge, før du påbegynder et nyt kosttilskud, især hvis du tager medicin, da nogle typer af kosttilskud kan interagere med medicin.

2. Reducer stress

Stress er en af de primære årsager til hormonubalancer, også når det gælder overgangsalderen. Når vi er stressede producerer kroppen mere kortisol, og det skal den bruge flere ressourcer til. De lånes fra de hormoner, som producerer bl.a. østrogen og progesteron, og på den måde kan hormonerne, der styrer symptomerne i overgangsalderen, komme endnu mere ud af balance, når vi er stressede.

Øv dig i at overgive dig til et langsommere liv og giv slip på de høje forventninger om at kunne nå det hele. Du kan integrere nye vaner som fx yoga og meditation og give dig selv lov til at køre i et langsommere tempo. Forkæl dig selv, gør flere ting som gør dig glad, og sæt fokus på at lade dig selv op og skrue ned for tempoet.


3. Reducer indtag af koffein

Koffein kan også være med til at forværre symptomerne i overgangsalderen, fordi det får binyrerne til at producere mere kortisol, vores stresshormon, der i for store mængder sænke mængden af progesteron og østrogen. Derfor kan det være en god idé at skære ned på forbruget. Hvis du fx drikker et par kopper kaffe om dagen, så prøv at gå ned til en enkelt og nyd den. Eller skift kaffen ud med te, allerhelst urtete (fx brændenælde eller hindbærbladete) eller rooibos, som ikke indeholder koffein (sort og grøn te indeholder koffein - grøn te kommer dog med en del helbredsfordele, hvis du stadig har brug for den opkvikkende effekt). Du kan også prøve cikoriekaffe, som smager lidt som kaffe og samtidig virker styrkende på din lever. Vær også opmærksom på koffeinindholdet i sodavand og energidrikke.


 
Vil du gerne have adgang til flere råd?

Så kan du få min sparring på dine hormonubalancer én gang om måneden, når jeg holder en LIVE Q&A for mine medlemmer. Du kan få 14 dages gratis adgang til min medlemskabsklub Hormonyoga For Kvinder, hvor du også får adgang til hormonyogavideoer, meditation og akupressur specialdesignet til dit hormonsystem. Som medlem har du også adgang til en vidensbank og opskriftkartotek med massere af vejledning til hormonubalancer. 

Du kan du finde målrettede yogavideoer mod hormonubalancer som fx PMS, overgangsalder, fertilitet og menstruationssmerter. Du får også meditationer og vejtrækningsøvelser og jeg vil forklare dig om, hvad du skal være opmærksom på ved hver ubalance. 

Du kan få 14 dage gratis medlemsskab og kom i gang med hormonyoga om bare 5 minutter:

Klik her for at blive medlem og få flere råd




Om Laura Grubb

Jeg hedder Laura, og min passion er at guide dig til et liv i mere balance ved at forstå dig selv gennem din cyklus og hormoner. Med min baggrund som yogalærer og kostvejleder ønsker jeg at give dig værktøjerne til at få en krop i balance, samtidig med du lærer om, hvad der kendetegner dig som kvinde og hvordan du kan gøre det til din største styrke. Det er min mission – og jeg glæder mig til at få dig med på rejsen.

Ansvarsfraskrivelse

Laura Grubb anbefaler dig at tjekke med din læge før du begynder brugen af yogavideoerne for at undgå og reducere risikoen for skader. Når man deltager i et hvilket som helst træningsprogram er der risiko for fysiske skader. Når du laver denne yogavideo er du enig i, at du laver den for egen risiko og at Laura Grubb ikke kan holdes ansvarlig for skader som resultat af yogavideoerne. Tak for din forståelse.

0 kommentarer

Der er endnu ingen kommentarer. Vær den første til at skrive en!