Sådan påvirker en fødsel din menstruationscyklus

maxresdefault.jpg

Jeg fik et spørgsmål for nyligt, som var:

”Jeg har lige født, hvad sker der med min cyklus?”.

Så dette blogindlæg er for dig, der er gravid, eller dig som lige har født, og som gerne vil lære mere om, hvordan en fødsel påvirker din menstruationscyklus.  

Og hvis du ikke lige har født men blot er nysgerrig – fedt at du er her! Du er selvfølgelig også velkommen til at læse med.   Jeg sætter nemlig også fokus på fødselsdepression og lavt stofskifte i det her blogindlæg, som nogle kvinder kan opleve på grund af de hormonelle svingninger, der sker i kroppen, når man har lige har født.

Og så giver jeg dig gode råd til, hvad du kan gøre, hvis du skulle opleve disse problemer.


   

 

Ingen cyklus under graviditet

Lad os først komme ind på tiden, når du er gravid.

Har man så en cyklus?  

Svaret er nej, det har du ikke.  

Kroppen lukker simpelthen ned for din cyklus.

Du skulle jo nødig blive gravid igen, når du er allerede gravid.   Er det ikke smart?  

I stedet stiger dine hormonniveauer for både østrogen og progesteron meget kraftigt, og de forbliver høje i løbet af din hele graviditet.  

Der er simpelthen ikke nogen cyklus, fordi der er ikke nogen ægløsning og derfor er der heller ikke nogen menstruation.


  Cyklus Graviditet

 

Din cyklus efter du har født

Efter du har født, og moderkagen er kommet ud, falder de meget høje østrogen og progesteron hormonniveauer igen.  

Hvorvidt du ammer eller ej påvirker også, hvor hurtigt din cyklus kommer tilbage.   For når du ammer, så stiger et hormon, der hedder prolaktin.  

Prolaktin har en undertrykkende effekt på ægløsningen, som afgør hvorvidt du har en cyklus eller ej.   Pssst… Du kan læse mere om tiden omkring ægløsning her.  

Det er, som om kroppen siger: “Hov, du har travlt med at tage dig af det barn du lige har født. Jeg sørger lige for, at du ikke bliver gravid igen. Så har du lige har ro til at fokusere på et barn af gangen”.  

Selvom jeg ikke selv har prøvet det endnu, så har jeg indtrykket, at det er en ret intens proces at være nybagt mor. Så det her er  endnu en af kroppens måder at hjælpe på, så du kan fokusere på det.  

OBS: Det er vigtigt for mig at understrege, at hverken amning eller prolaktin kan bruges som præventionsmetode. Du kan nemlig stadig godt have ægløsning, selvom du ammer, så sørg altid for at bruge en effektiv præventionsmetode, hvis du ikke ønsker at blive gravid i den her periode.  

Det er også meget individuelt, hvornår ens cyklus vender tilbage. For nogle går der et par måneder, andre et halvt år, og for nogle et helt år, før man har sin cyklus igen.    

  Efter fødsel Cyklus

 

Fødselsdepression

Det næste jeg gerne vil sætte fokus på er fødselsdepression, da det desværre kan ske for nogle kvinder lige efter, de har født.  

Selvom vi bliver fortalt, at tiden efter man har født er en tid, hvor man er glad og ekstatisk over at man har fået en lille baby, så er der rigtig mange kvinder, som oplever det man kalder baby-blues. Altså en tristhed.  

Og det kan altså skyldes dine hormoner.  

Det sker fordi at det sker et kraftigt fald i kønshormonerne østrogen og progesteron i tiden efter, vi har født.  

Østrogen er blandt andet et hormon, der kan booste humøret. Så når man pludselig oplever et fald i østrogen efter fødslen (ligesom i tiden op til menstruationen), kan man opleve depressive symptomer i alt fra 72 timer til 21 dage på grund af det lave østrogen.  

Hvis du oplever, at din depression varer mere end de 21 dage og måske over 6 uger efter din fødsel, så vil jeg opfordre dig til at kontakte din læge. Så kan det nemlig være, at du har udviklet en fødselsdepression, og den er vigtig at tage alvorlig og få den rette behandling af.

 
Her er et par forslag til, hvad du kan gøre for at reducere risikoen for en fødselsdepression:
  • Husk dig selv og dine egne behov. Når man bliver en nybagt mor, så er det en livsomvæltende begivenhed. Det er en naturlig reaktion, at man ønsker at give al sin tid og opmærksomhed til din lille nye baby. Jeg vil dog opfordre dig til, så meget det nu kan lade sig gøre, at huske dig selv og dine egne behov. Sørg for at få søvn, og husk at det er okay at bede om hjælp.
  • Spis en næringsrig kost. Sørg for at få masser af næring og vand. Sørg især for at få nok af mineralerne selen, zink og jern, d-vitamin, B-vitaminer og essentielle fedtsyrer som fx fra fiskeolie. Rådfør gerne med din læge om hvilke kosttilskud er relevante og tilladte, hvis du ammer.
  • Kontakt læge. Hvis dine symptomer varer længere end de 6 uger, så kan du overveje at kontakte din egen læge for at få hjælp.

Jeg kan anbefale at læse bogen Women's Moods af Deborah Sichel for mere information om humøret, hormoner og fødselsdepressioner.

cyklusguiden

Lavt stofskifte

 Et andet problem nogle nybagte mødre oplever er stofskifteproblemer – mere specifikt lavt stofskifte.  

Mange er dog ikke klar over det, fordi symptomerne ligner alt det, man ville forvente efter en graviditet. Som fx symptomer som træthed, en følelse af at være overvældet, angst, en baby-vægt der hænger ved eller hårtab.

 Men de her symptomer kan dække over en underliggende ubalance i dine hormoner med for få stofskiftehormoner.   Og det kan behandles.    

Du kan fx få testet dine stofskiftehormoner hos lægen. Du kan både gøre det, hvis du oplever de her symptomer, men du kan faktisk også gøre det under din graviditet. Psst - læs fx det her blogindlæg af Aviva Romm om for lavt stofskifte efter fødsel.  

 

Her er nogle forslag til hvad du kan gøre for at reducere risikoen for at udvikle stofskifteproblemer efter fødslen:

  • Selen. Det er vigtigt at få nok af mineralet selen via din kost. Det får du for eksempel via paranødder. Husk dog altid at rådfør dig med din læge, hvis du er gravid, inden du ændrer i din kost eller før du tager nogle nye kosttilskud.
  • Antiinflammatorisk kost. Vælg evt. en antiinflammatorisk kost, hvor du blandt andet undgår gluten. Hvis dine stofskifteproblemer kommer af en autoimmun sygdom (som fx Hashimotos) kan din tarmbalance og fordøjelse spille en vigtig rolle i, hvor meget den giver sig til udtryk.
  • Reducer stress. Stress har også vist sig at have en negativ indvirkning på vores stofskifte. Du kan lære mere om sammenhængen mellem Stress og din cyklus her. Vær også opmærksom på hormonforstyrrende stoffer i dit miljø.

Jeg kan også anbefale at følge Inger Forbes, som har skrevet bogen 'Få Styr På Dit Stofskifte'.

Cyklus i Balance

Hvis du ønsker at styrke din krop og få din cyklus i balance i tiden efter du har født, vil jeg anbefale dig at komme med på mit 3-måneders online kursus Cyklus i Balance.  

Jeg har samlet alt det, du har brug for at vide for at bringe dit hormonsystem i balance med naturlige midler, så du ikke behøver gå ud og lede efter dem selv.  

Og jeg har testet det på mig selv og alle de kvinder, som allerede har været igennem forløbet, og mærket hvor stor en effekt det har på kroppen. Du kan høre om en af de tidligere deltagere, Maria og hendes oplevelse lige her.  

Kursets moduler er struktureret efter de 5 vigtigste faktorer for dit hormonsystem: Stress, Sukker, Stoffer, Spisesystem og Sensualitet.


Model  

 

Lyder det interessant?

Så må du ikke gå glip af mit næste gratis webinar om en Cyklus i Balance, hvor jeg guider dig igennem min 5S-model, og hvordan yoga, mad og livsstil kan bringe din cyklus i balance.  

Du skal skrive dig på ventelisten lige her,

så får du en mail næste gang, webinaret bliver afholdt.

webinar cyklus i balance  


Jeg håber, at du får en dejlig tid efter din fødsel med hormoner i balance, og at de her råd kan hjælpe dig godt på vej.  


Kærlig hilsen Laura  

 

 

Om Laura Grubb

Jeg hedder Laura, og min passion er at guide dig til et liv i mere balance ved at forstå dig selv gennem din cyklus og hormoner. Med min baggrund som yogalærer og kostvejleder ønsker jeg at give dig værktøjerne til at finde vejen til en krop i balance, samtidig med du lærer om, hvad der kendetegner dig som kvinde og hvordan du kan gøre det til din største styrke. Det er min mission – og jeg glæder mig til at få dig med på rejsen!  

Følg med på Instagram, Facebook og Youtube

 

Ansvarsfraskrivelse

Information i dette blogindlæg og video har kun til formål at informere og oplyse. Indholdet er et resultat af Lauras egen research og erfaringer. Indholdet er ikke tænkt som en erstatning for rådgivning af en læge eller anden sundhedsrådgiver eller anden information fundet på et produkt eller pakke. Brug ikke indholdet til at diagnosticere eller behandle et helbredsproblem eller sygdom, eller til at udskrive medicin eller anden behandling. Tal altid med din læge eller anden sundhedsrådgiver, før du tager nogen medicin, kosttilskud, urter eller foretager nogen behandling for et helbredsproblem. Hvis du har eller mistænker, at du har et medicinsk problem, kontakt din læge omgående. Afvis ikke lægelig rådgivning og afvent ikke at søge lægehjælp på grund af noget, du har lært via min hjemmeside og andre kanaler. Information og udtalelser vedrørende kosttilskud og præventionsmidler er ikke evalueret af Sundhedsstyrelsen og er ikke tiltænkt at diagnosticere, behandle eller eliminere nogen sygdom.

0 kommentarer

Der er endnu ingen kommentarer. Vær den første til at skrive en!

Kategorier