Hvorfor er min menstruation forsinket?

photo-1511871893393-82e9c16b81e3

Vidste du, at stress kan være en af årsagerne bag, at din menstruation er forsinket?

Måske har du oplevet i stressede perioder, at din cyklus opfører sig lidt mere uregelmæssigt - eller endda helt forsvinder?

Man tror det ikke, men det er faktisk en overlevelsesteknik fra kroppen.


Hvorfor kan stress forsinke menstruationen?

Når vi bliver stressede i ekstra belastende perioder, så producerer vi mere af stresshormonet kortisol.

Kortisol er 'alfahannen', når det handler om hormonerne. Den får altid lov at vinde og kroppen vil altid prioritere den højest. For det er den, som hjælper os til at overleve - og når det kommer til stykket, er det kroppens allervigtigste opgave.

Så derfor vil din krop i pressede perioder nedprioritere andre områder som fx dine reproduktive organer og din menstruationscyklus.

De er nemlig ikke lige så vigtige som at klare den OPFATTEDE, trussel som du står overfor (jeg skriver opfattede, fordi at selvom det ikke er en løve, der er efter dig, udsender din krop samme stressrespons, som hvis det var!).

 

Kroppen tror, at den hjælper dig

Egentlig tror kroppen at den gør dig en tjeneste.

Den siger "Hey, jeg kan se at du er i fare, så jeg sørger lige for, at du ikke oveni det bliver gravid. Så jeg lukker lige ned for din cyklus for en periode, for den her fare er langt vigtigere at håndtere først'.

Og det kan fx vise sig ved at ægløsning og menstruation bliver forsinket eller udebliver.

Der kan selvfølgelig også være mange andre årsager bag en forsinket menstruation. Det kan fx skyldes et større vægttab, overtræning, undereating (at kroppen ikke får nok næring - det tolker den også som en trussel mod din overlevelse), eller nyligt p-pillestop, for lavt stofskifte, PCOS og endometriose.

Men i alle disse tilfælde kommer vi stadig tilbage til stress & kortisol, for de vil påvirke alle de øvrige årsager. For lidt/for højt kortisol er den hormonubalance, jeg oftest støder på i mit arbejde med mine klienter. Derfor er det et så vigtigt område at komme omkring, hvis du oplever, at din menstruation er forsinket.


Hvad kan du gøre, hvis din menstruation er forsinket på grund af stress?

  • Hold fri
    Sørg for at give din krop masser af ro og hvile, så den fornemmer, at der ikke er nogen fare på færde. Søvn er en af de bedste genveje til at give nervesystemet ro, så sluk for alarmen og gå tidligt i seng. En dyb vejrtrækning, yoga, meditation og at komme ud i naturen kan også være gavnlige værktøjer til at reducere kortisol.


  • Orgasmer
    En orgasme virker som en kortisolskylning, og får dit system til at flyde over med masser oxytocin, vores kærlighedshormon. Paradokset ligger i, at når vi er stressede sænkes vores sexlyst ofte. Så gå blidt til værks og brug masser af tid på at lade din krop finde tilbage til nydelse, enten sammen med en partner eller alene.


  • Lev efter månens cyklus
    Er din cyklus er uregelmæssig eller udebleven, kan du også overveje at synkronisere dit liv efter nymånen og fuldmånen for at få en fornemmelse af en cyklus igen. Det vil altså sige at forestille dig at nymånen er din menstruation og fuldmånen er din ægløsning. Jeg ved godt, at det kan lyde lidt røgelsespindagtigt, men nogle mener at det kan hjælpe cyklussen tilbage til regelmæssighed igen.

 

Vil du gerne vide mere om sammenhængen mellem stress og din cyklus?

Hvis du er blevet nysgerrig på at lære endnu mere om sammenhængen mellem stress og din cyklus, vil jeg inviterer dig til at se mit foredrag  Stress & Din Cyklus, hvor jeg i løbet af to timer guider dig igennem alt hvad du har brug for at vide når det kommer til stress og din menstruationscyklus. 

Stress og din cyklus foredrag - Katalog Platformen


Du vil blandt andet lære om:

  • Hvad er stress, HPA-aksen og binyretræthed
  • Hvordan påvirker stresshormonerne cyklussens hormoner
  • Hvordan ved du om du er stresset
  • Hvad gør stress ved din cyklus
  • Hvordan kan du bruge menstruationscyklussen til at reducere stress
  • Mine bedste råd mod stress

BONUS: Du får også et kapitel med min egen stresshistorie fra bogen ‘Tillykke – du har fået stress’ af Katrine Marie Jensen

Ved køb får du direkte adgang til foredraget, og det er dit til evig tid.

Køb adgang til foredraget for 195 kr. nu


Om Laura Grubb 

Jeg hedder Laura, og min passion er at guide dig til et liv i mere balance ved at forstå dig selv gennem din cyklus og hormoner. Med min baggrund som yogalærer og kostvejleder ønsker jeg at give dig værktøjerne til at finde vejen til en krop i balance, samtidig med du lærer om, hvad der kendetegner dig som kvinde og hvordan du kan gøre det til din største styrke. Det er min mission – og jeg glæder mig til at få dig med på rejsen!

Følg med på InstagramFacebook og Youtube




Ansvarsfraskrivelse 

Information i dette blogindlæg og video har kun til formål at informere og oplyse. Indholdet er et resultat af Lauras egen research og erfaringer. Indholdet er ikke tænkt som en erstatning for rådgivning af en læge eller anden sundhedsrådgiver eller anden information fundet på et produkt eller pakke. Brug ikke indholdet til at diagnosticere eller behandle et helbredsproblem eller sygdom, eller til at udskrive medicin eller anden behandling. Tal altid med din læge eller anden sundhedsrådgiver, før du tager nogen medicin, kosttilskud, urter eller foretager nogen behandling for et helbredsproblem. Hvis du har eller mistænker, at du har et medicinsk problem, kontakt din læge omgående. Afvis ikke lægelig rådgivning og afvent ikke at søge lægehjælp på grund af noget, du har lært via min hjemmeside og andre kanaler. Information og udtalelser vedrørende kosttilskud og præventionsmidler er ikke evalueret af Sundhedsstyrelsen og er ikke tiltænkt at diagnosticere, behandle eller eliminere nogen sygdom.

Podcast: Forstå hormonsystemets grundprincipper
Podcast: Sådan får du en magisk menopause med PiaMaria Manou

0 kommentarer

Der er endnu ingen kommentarer. Vær den første til at skrive en!